ponnyjeff

Alla inlägg under juli 2012

Av Emma och Linnea - 31 juli 2012 17:03

Hej! nu är jag klar i stallet och har ridit jeff;) okej inte helt klar men det är bara två boxar till att mocka ut;) när jag red jeff så använde jag pessoa bettet, nja det var ju inte super men det var bättre en det tre delande tränsbettet:) först så värmde jag upp honom genom att göra halter och böja honom och rida över bommar. sen jobbade jag honom i skritten sen började jag så smått att trava, trava på långa tyglar, trava på lagom tyglar och jobba honom:) travade över bommar och sen trav hoppade jag ett lägre hinder ( ca 40cm) och sen ett på 60-70 cm:) sen efter ett tag så började jag att galoppera:) galopperade på en volt, på volten så låg en bom som jag galopperade över. sen jobbade jag han i galoppen, och började hoppa hinderna lite på olika håll. emellan åt så fick han såklart skritta på långa tyglar;)

imorron så ska jag till osby, på en pay and jump:) ska hoppa 70 cm , inte så högt denna gången för han är inte igång;)

ska ner och äta nu så chaoooo!!:) ;) :D

skriver kanske ett litet inlägg senare ikväll;):)

Av Emma och Linnea - 31 juli 2012 13:34

Hej!

igår så höll jag på och städade i stallet. mockade ut en box och sopade ,mm. idag så ska jag nog mocka ut en box till, och hoppa jeff;)

ska nog hoppa med pessoa bettet och hoppa med det vanliga imorron:)

vad för bett ska man ha om dom inte lyssnar på en och bara springer iväg i galloppen?

ska nog börja med att variera mellan pessoa bettet och det vanliga träns bettet och se om det hjälper:) annars så får jag väll hitta ett nytt bett när jag ska till hööks eller börjes:)

ska kanske till väla på fredag och då ska vi inom hööks och "kolla" lite ;) :D

måste ha ett par nya vita ridbyxor, schabrak ( har nästan inga till min nya sadel, bara till min gammla och dom är i ponny, så jag får andvända mammas gamla schabrak, och det är inte många..)

skriver ikväll hur det gick att rida och lite annat;) :D

Av Emma och Linnea - 27 juli 2012 16:11

Hej!  

idag gick jag upp vid halv 9 och gick ut och tog in hästarna för hovslagaren skulle komma;) när han hadde åkt så gick jag in och åt frukost. senare så tvättade jag och mamma glasen till stall fönsterna ( vi har delat på fönsterna och skarapat fönstret och målat ). snart så kanske jag och linda och mamma ska till finja sjön och bada:)

vi kom på namn till den lille katt ungen idag, han kan ju inte heta den lille längre;) valde mellan putte, fisen och charlie:) jag skrev ner namnen på en lapp och pappa fick ta en lapp, så det blev charlie:)


ha det bra!!

Av Emma och Linnea - 26 juli 2012 23:04

Hej!

idag blev det inget ridande för vi va och åt hos en kompis:)

hadde annars tänkt rida ut..

men men... imorron så ska jag rida om inget kommer ivägen;):)

idag så anmälde jag till pay and jumpen den 1 augusti i osby:) ska bara hoppa lite lägre denna gången för jag har ju inte hoppat sen sista träningen:) ska hoppa 70 cm.

Måndag: var på ivö

Tisdag: var på ivö

onsdag: kom hem från ivö:)

torsdag: var på förmedlings centralen och sen vid fyra så åt vi hos en kompis:)

i onsdags så hottade pappa den ena kycklingen (den minsta) död i buren:( vet inte vad som hadde hänt.


ha det bra!  

Av Emma och Linnea - 25 juli 2012 12:30

Har du/har du haft en…

Egen häst? ja
Foderhäst? ja
Medryttarhäst? nej
Sköthäst? nej


Din häst/favorithäst


Namn: jeff

Färg: mörkbrun, två vita ballor på höger bakben
Ålder:11 år

Mankhöjd: 134 cm
Bästa minne med? den dagen jag fick hem honom, och många fler:)
Sämsta minne med? sadlar och avtrillningar

Högsta du hoppat? 1m- 1,1m?
Har du tävlat, och isåfall i vilken gren? har inte tävlat bara avrit på pay and jump och klubb tävling, men om ca 2-3 veckor så ska jag tävla i hoppning:)
Hur ser din grimma till hästen ut?  hmm den jag andvänder nu är en svart lädergrimma med ljusblått mjukt foder innanför och blåa strass stenar på nosen:)

Hur ser sadeln ut? svart bates evelotion cair, med luft kuddar i som formar sig efter hästen så den inte trycker:) 17- 17,5 i sitsen och utbyt bara koppar järn, tror det ät wide i ( är inte helt hundra). köpte den för 8000kr
Tränset? 2st helt vanliga svart läder träns med strass stenar i pannbanden. ett svart läder träns med pullar nosgrimma med strass på nosgrimman och pannbandet:)

 

Favorit


Ras: new forest

Färg på häst? krit vita hästar och brun och mörkbrun och svart
Gångart? vet inte 
Ridskola?
Häst/ponny? Jeff

Hellre…

Stegra/bocka: stegra

Barbackagalopp över ett sommarfält eller ett snöfält:  sommarfält!
Stor häst/ponny? ponny
Hjälm med ventilation/hjälm utan? Med ventilation.
Ridskor/ridstövlar? Både och.
Hjälm/väst? Hjälm
Sporrar/spö? Beror på.
Rida själv/rida i grupp?  träna själv och rida på fritiden med kompisar
Hoppning/dressyr? hoppning( ja jag vet man måste kunna dressyr för att va bra på att hoppa)


Hur många … har du?


Ridbyxor: 2
Hjälmar: 1
Ridskor: 1
Ridstövlar: 0
Ridspön: 8?
Sporrar: 1 par
Ridstrumpor: 4 eller 5 par (hittar inte ett par) 

Kavajer: 1


Hur många … har du?


Schabrak: orkar inte räkna så långt;) nja vet inte faktiskt, har så många;)
Sadlar: 5st
Träns:  3 st

Benskydd/Lindor: ett par(4st) ellastiska gröna benlindor och två sett benskydd(ett sett: 2 st fram och 2 st bak) 2 par boots:)

Grimmor: vet inte 10 kanske eller mer använder inte alla
Skor: vadå för skor?? jeff har två.


Tävlingar


Har du tävlat i hoppning? nej (bara p&j)
Har du tävlat i dressyr? nej
Har du tävlat i fälttävlan? nej
Har du tävlat i galopp? nej
Har du tävlat i en annan gren? nej
Har du ett par vita ridbyxor? ja
Har du en tävlingskavaj? ja
Har du en tävlingsskjorta? nej

Har du ett vitt schabrak? ja,  två st

Har du vita benlindor? nej
Har du en blå/gulrosett? nej
Har du en clear round rosett? nej
Har du en annan sorts rosett? ja
Har du mer än 30 rosetter? nej men 9 st


Kan du…


Knoppa? yes
Göra inbakad svansfläta? nej inte så bra
Sadla? ja
Tränsa? ja
Sätta på ett täcke? ja
Kratsa hovarna? ja
Rykta?
ja
Få en häst att gå i form? ja,  beror på
Hoppa en bana? ja
Duscha en häst? ja

Har du…

Skrittat? ja
Travat?
ja
Galopperat? ja
Hoppat? ja
Fått en häst i form? ja
Haft gymkhana? nej
Lekar till häst? ja
Galopperat barbacka över ett sommarfält? japp
Hoppat barbacka? jja
Stått på en häst? ja
Ramlat av? ja
Suttit i damsadel? ja
Travat i damsadel? ja
Galopperat i damsadel? ja
Suttit bak och fram på en häst? ja

Suttit på en stegrande häst? nej
Suttit på en bockande häst? ja många gånger
Suttit på en skenande häst? nej inte riktigt 
Ridit ut i grupp?
ja
Ridit ut själv? massor av gånger
Stött på ett vilt djur när du varit ute och ridit?
ja, hare kanin och rådjur och räv
Varit med på en show/uppvisning ridandes till häst? nej men min ena häst har det:)


Har du ridit en…


Arab? nja inte renrasig
Shettis? ja
Ardenner? nej
Connemara? vet inte tror inte det
Korsning? ja
Svensk ridponny?
ja
Gotlandsruss? ja
Falabella?
nej
A-ponny? ja
B-ponny?
ja
C-ponny?
ja
D-ponny?
ja
Storhäst? ja


Äger du (en/ett/flera)…


Pälsglans? ja
Hovolja/hovfett?
ja
Flätgelé?
nej
Torrschampo?
Hästschampo? ja
Ryktsten?
ja
Rotborste?
ja
Ryktborste?: ja
Ryktskrapa? ja
Hovkrats? Ja
Mankam? ja

Svansborste? ja
Plastborste?
ja
Massageborste?
nej

 

Vad har du för färg på dina ridbyxor? jeans färgade och svarta

 

Har du ridstövlar eller ridskor?: ett par mount horse ridskor och ett par chaps


Vad är din favorithäst för ras?: Korsning

Anväder du chaps?: Japp


Vad har du för storlek på din hjälm?: 55 eller 56 


Hur högt har du hoppat?: 1m-1,1m med jeff


Gillar hästar?: Ja!


Har du ridit en häst som är över 160 cm i mankhöjd?: Ja


Har du ridit en shettis?: Japp


Har du ridit en travare?: nej


Du har hoppat högre än 50 cm?: ja


Du rider dressyr i bland?: ja


Du anväder alltid hjälm när du rider?: ja om inte någon annan lånar den


Du kan stallreglerna?: Ja


Du är i stallet 7 dagar i veckan?: Ja, har ju det här hemma:)


Har du en speciell favorit häst/ponny?: Ja jeff.


Du rider mer än 4 gånger i veckan?: Ja, när jag har han igång och när träningarna börjar så gör jag det


Du bor nära ett eller flera stall?: japp


Har du ridit ute i skogen på en häst?: nej


Du har ridit ute i skogen på en ponny?: Ja


Har du haft sommarhäst?: nej


Har du ridit mer än 1 år på ridskola?: Ja


Tycker du om att hoppa?: Japp det kan man säga fråga mina kompisar!!;)


Tycker du om att rida dressyr?: nja ibland inte världens bästa gren


Har du ridit in en häst/ponny?: Nej, men om inte en häst som hette diezel som var en hingst skulle blivit såld så skulle jag nog ridit in honom:)


Vad är det högsta du har hoppat med ponny?: 1m-1,1m


Vad är det högsta du har hoppat med häst?: har inte hoppat med stor häst


Rider du för någon privattränare?: inte nu men rider för dressyr tränare på hösten och våren


Hur länge har du ridit?: hela mitt liv


Har du tävlat?: nej


Vilken gren gillar du mest?: hoppning!!!!!!!:):D


Vilket ridläger är bäst?: när jag var på lustikulla gård( mellan sösdala och tyringe), red där ifrån och badade vid finja sjön och sen red till röingeridklubb och lät hästarna va där till dan efter och sen nästa dag tränade jag för peter malm två gånger:) markarbete och sen hoppning:) sen red vi tillbaka nästa dag


ha en bra dag allihopa  

Av Emma och Linnea - 25 juli 2012 12:26

hej!

idag kom juag hem från ivö. det är därför jag inte har bloggat så mycket;)

den 1 augusti så ska jag vara med på en pay and jump i osby;) kanske med gulliver också:)

så måste anmäla idag!!:)

jaa....inte saå mycket att berätta mer, bara att jag ska tävla snart:) min och jeffs första tävling!!!:)

Av Emma och Linnea - 18 juli 2012 19:59

hejsan svejsan!!!!

idag har jag varit på ivö;) badade men det var svinkallt så jag stannade inte i så länge:)

på söndag så åker vi till ivö och ska bo i stuga i till på onsdag;) ska bli roligt, hoppas det blir fint väder och varmt i vattnet;):)

blir nog inte så mycket gjort idag. ska äta ris och kycklingklubbor snart. har klippt lite gräs precis så är lite trött;)

kanske rider både jeff och gulliver barbacka runt hagen ikväll, eller jag vet inte;) det blir som det blir;)

Av Emma och Linnea - 17 juli 2012 21:11

hellooooo^^

idag har vi varit på marknad i kivik:/ nja inte så roligt.. regnade lite och åktae en karusel som man blev väldigt yr av:/

jaja inte tänka på det mer:)

MÅNDAG: red barbacka ute när pappa gick med dilba

TISDAG: kiviks marknad, så när man kom hem så var man dötts trött;)

ONSDAG: kanske till ivö!?

TORSDAG: vet inte, vill fiska men vet inte om det blir av:/

FREDAG: vet inte ivö eller va med kompis!?

fredag och hela helgen: någon som vill va?:) rida??:)

här kommer bilder på täcket;)

 I

 I

 I

 I

 V


   

Presentation


hej! jag heter Emma och jag älskar hästar och bor på en gård med 4 hästar och 3 av dem är mina, dom heter jeff, Gulliver och Pontus

Fråga mig

4 besvarade frågor

Länkar

Omröstning

Vad tycker ni är mest intressant att läsa om?
 Hästar
 Mode
 Outfit
 Hiss/diss
 Utrustning (hästar)

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken- skriv, skriv och åter skriv!!:):)

Jeff

  jeff är en c-ponny korsning, som är född 2001. Jeff är mörkbrun och är 134 cm i mank höjd. Jeff är aldrig tävlad, men jag kommer förmodligen komma ut på tävlingar inom kort  ^^

Han är min lilla ängel  


Skapa flashcards